Pages

diary seorang da'ie

diary seorang da'ie
terus berjuang

Wednesday, October 16, 2013

Cinta dan Pengorbanan

Assalamualaikum and hai all .
Salam Aidiladha.

Aidiladha , 10 Zulhijjah , bila sebut dua perkataan ni apa yang akan terbayang dalam minda ? perkara pertama mesti sembelih binatang kan ? then orang pergi haji kan kan ? lepastu raya haji .. well , cliche laa. tapi dalam ramai ramai kita, berapa ramai je yang ingat kisah sirah Nabi Ibrahim a.s dengan anak nya Nabi Ismail a.s? dan yang paling penting sekali , berapa ramai je yang faham erti sebenar pengorbanan.

As we all know , Aidliadha merupakan satu perayaan untuk memperingati peristiwa Nabi Ibrahim who dreamt that Allah ordered him to slaughtered his only son , Ismail a.s. But, Allah lastly saved Ismail dengan menggantikan baginda dengan seekor kibas.

See , betapa sayang dan kasihnya Ibrahim a.s terhadap Allah swt sampai sanggup korban anak sendiri. dah la bertahun tahun tunggu nak dapat anak. dapat pulak Allah suruh korban kan. kalau kau sanggup? tepuk dada tanya iman. bukan cakap korang, aku ni pun rasanya belum tentu lagi sanggup.

Itu lah erti sebenar pengorbanan. Pengorbanan bukan sekadar pada sembelih binatang. bukan sekadar agihan daging korban, tapi pengorbanan merangkumi semua.

Orang kata , kalau cinta pasti sanggup berkorban. apa kata kita sebagai remaja beriman salurkan pengorbanan kita ke jalan yang betul. Jalan yang Allah redha sebab redha Allah tu lah matlamat utama kita.



Sebagai pelajar apa yang kita boleh korbankan untuk tunjukkan kat Allah yang kita betul betul cinta kan Allah. Mungkin kita boleh korbankan hal hal duniawi. perkara perkara lagha. korbankan keseronokan maksiat dengan menumpukan diri untuk islah diri.

Korbankan perasaan ingin bercinta sebelum masanya. Tumpukan cinta kita hanya pada-Nya. InsyaAllah, Dia pasti akan kurniakan kita yang terbaik.

Jadi , apa yang anda dah korbankan untuk membuktikan rasa cinta pada Allah? Lets move on , tinggalkan perkara perkara maksiat. korbankan keseronokan sementara. Jom kita sama sama berusaha menuju keseronokan abadi di.. Jannah :)

Lastly, ingatlah Allah sentiasa akan ada bersama hamba-Nya.




Akhir kata , beribadahlah sepertimana Allah melihat kamu walaupun kamu tak melihat Allah. 
Jaga diri. Jaga hati. Jaga iman. Islah diri tarbiyah hati. moga redha Allah milik kita


yang mengharap redha-Mu
Anis Fatihah








No comments: