Pages

diary seorang da'ie

diary seorang da'ie
terus berjuang

Tuesday, April 16, 2013

Cinta

Assalamualaikum and Hi :)



terpanggil untuk berbicara tentang cinta . Cinta berbeza maksud bagi setiap orang . ada orang boleh gila meroyan sebab cinta . ada orang boleh ayan sasau sebab cinta . cinta juga boleh menyebabkan rutin harian sesorang tu berubah ubah . adakalanya kerana cinta hati rasa berbunga bunga . hidup begitu indah . dalam dunia ni macam ada kita dan dia je . adakalanya juga cinta membuatkan manusia hilang arah . hilang pedoman .

hebatnya penangan cinta pada manusia . kadang manusia bertindak mengikut hati dan perasaan seolah olah mereka hamba kepada cinta .



cinta banyak jenis .

ada cinta sejati . lautan api sanggup ku renang ..
ada cinta monyet . cinta zaman sekolah ...
ada cinta bertepuk sebelah tangan .....errr




sebenarnya cinta adalah suatu perasaan yang suci . fitrah bagi setiap manusia untuk jatuh cinta . cinta itu perasaan yang dianugerahkan oleh Allah kepada hamba-Nya . cinta juga suatu ujian daripada-Nya untuk menguji keutamaan cinta kita . kadang hati terlebih mencintai hamba yang lain berbanding mencintai Dia dan rasul-Nya .

sebagai manusia biasa kita semua tak lari dari mempunyai perasaan cinta , kasih , sayang , rindu . tak salah untuk mempunyai perasaan seperti ini . tapi , ingatlah perlu disalurkan pada jalan yang betul .



apabila kita mula mencintai sesorang hati kerap mengingati . sekali pun akal menegah namun setiap kali itu juga figura insan itu muncul dalam atma . jika ada insan lain mendekati mula bergelodak rasa cemburu . benarlah kata pepatah . cinta itu buta , kerana bila jatuh cinta manusia jadi buta akal . asyik menurut kehendak hati .

mungkin dalam kita melayari keindahan sehari demi hari yang kian berbunga dengan perasaan cinta adakalanya kita diuji dengan badai melanda . kita dikhabarkan dengan khabar yang kurang enak . ketika ini , kita kena check balik diri kita .

ketika ini sebenarnya Allah rindu kan kita . Dia sudah jemu melihat kita terlebih cinta kepada manusia sedangkan cinta kita pada -Nya langsung tidak diusik . Dia rindu kan cinta kita pada-Nya . Dia rindu untuk mendengar tangisan kita pada-Nya . Allah menarik cintamu kerana Allah lebih mencintaimu . percayalah . Allah mahu kamu kembali menghadiahkan cintamu kepada-Nya .



Allah tidak pernah melarang hamba-Nya berkasih sayang . Dia tahu tentang jiwa setiap manusia yang mahu mencintai dan dicintai . kerana Dia yang memberi rasa cinta itu kpada kita . maka Allah sediakan kepada kita jalan yang sebenar untuk kita salurkan perasaan cinta kita itu . berdoalah . semoga antara kita dan dia ada jodoh .







    
ni untuk kau HUDA ,




Allah kan ada :)


to Huda , aku menulis harini untu kau . tabah lah dear . ak tahu kau kuat . kita doa sama sama kay dear . Allah Maha mendengar . anytime anywhere , mengadu je pada Dia , Dia sedia mendengar . ingat Huda , aku sayang kau . sekuat mana pun kita cinta kan seseorang , Allah lagi cintakan kita :)




salam sayang
Cik Anis

No comments: