Pages

diary seorang da'ie

diary seorang da'ie
terus berjuang

Saturday, March 9, 2013

KAMI

assalamualikum and hi :)

saya ada umi .

 ibu kandung  yang membesarkan saya dengan penuh kasih sayang . umi mendidik saya dengan bekalan dunia akhirat yang cukup . umi sangat penyayang . tiap malam umi akan mengaji lepas semayang maghrib . kami adik beradik semua mengaji dengan abah . bila saya dah habis mengaji , saya akan masuk bilik umi . duduk sebelah umi . dengar umi mengaji . rasa tenang sangat . kadang kadang saya baring sebelah umi . saya tengok umi . lama . sayu je hati ni rasa . dan umi akan berhenti ngaji dan tanya .
"bakpo ? "
saya pulak senyum dan diam . mengeleng .
"takde ape . saje je"
kalau boleh tiap tiap hari nak buat macam tu .

umi sangat penyayang dan supportive . bila saya ada masalah , saya akan duduk sebelah umi dalam bilik umi . even saya tak bagi tahu saya ada masalah , umi faham . umi biarkan saya peluk umi . umi biarkan saya menangis . umi bagi pendapat dan sokongan .

semalam , saya bercakap dengan umi pasal result SPM . kata umi
"takpe , ayong dah usaha . nak ke taknak kena hadapi jugak . "
"umi tak marah yee kalau ayong tak dapat result cemerlang macam PMR ? "
saya tanya umi . cuak nak tengok result sebab taknak kecewakan umi .
"umi tak pernah kecewa pun dengan ayong . umi tak kisah . umi tetap bangga dengan ayong "

kata kata umi buat saya menitiskan hujan :'(
walaupun umi cakap macam tu , tapi , mesti ada juga harapan umi nak tengok saya cemerlang . tak banyak sikit .

umi dah macam kaunter aduan . bila ada masalah saya cari umi . bagi saya umi lah pendengar terbaik . umi melegakan perasaan saya .

kami selalu tengok drama sama sama . bagi komentar sendiri . walaupun tahu , jalan cerita tetap sama . tapi , itu dulu . sekarang umi sibuk menguruskan adik kembar . si bongsu .

kalau kami jalan bersama , orang akan tanya , adik ke ? pada umi . muka kami hampir sama . mungkin sebab itu orang ingat saya ni adik umi .

kami juga selalu diet bersama . pasang angan angan nak kurus bersama . tapi , kalau balik kelantan , diet semua lupa . balun semua . sebab makanan kelantan , makanan kegemaran kami .


walaupun umi semakin sibuk sekarang , umi tetap masak untuk kami . umi tetap jaga rumah elok elok . umi tetap sayang kami macam dulu .

umi selalu buat saya berfikir baik dan buruk sesuatu perkara . umi adalah segalanya bagi saya . umi lah penenang , pendengar , penyelesai dan pengubat .

umi sentiasa sabar melayan anak anak nya yang lapan orang ni . dengan perangai masing masing . kenakalan berbeza . tapi , susah nak tengok umi naik suara . naik tanagn apatah lagi . naik angin selalu lah . :)

Anis . yang sulung , dengan perangai manja dan keras kepala . tapi  dia kakak penyayang . dia rajin masak . dia rajin tolong umi . dia selalu jaga adik . *pujisendiri*

Aina . macam dia semua betul . tak boleh dengar cakap orang lain . tapi  dia tetap penyeri rumah .

Amin . lelaki tunggal yang suka sangat menyakat adik adik . tapi dia tetap hero kami .

Alia . budak baru masuk asrama yang selalu suruh umi pergi melawat dia . tapi dia selalu tolong jaga adik .

Aifa . mek kepoh yang paling lain dari lain . tapi  dia rajin tolong umi basuh baju , jemur kain , dan angkat kain .

Azma . si bongsu tak jadi . ingat dia lah adik bongsu kami . dah umur lima tahun baru umi mengandung lagi . selalu dengki dengan si bongsu . tapi  dia selalu bercerita hal sekolah . menceriakan kami .

Auna dan Auni . si kembar tak seiras . sorang hitam sorang putih . sorang gemuk sorang kurus . sorang manja sorang garang . sorang kuat menangis sorang kuat makan . tapi , mereka lah tempat kami melepaskan kemarahan . haha . seronok juga marah budak budak ni :p


selamat hari wanita sedunia umi :)
maafkan anakmu yang terlalu banyak dosa . terlalu .
umilah ibu terbaik di dunia :)

salam sayang 
cik Anis 


No comments: