Pages

diary seorang da'ie

diary seorang da'ie
terus berjuang

Sunday, March 3, 2013

March 20th 2013

cuak . takut . gementar . bukan ke semua perkataan tu maksudnya sama je ke ? sejak last few days rasa macam nak tidur pun tak mau lelap . makan pun tak lalu . nak ber happy happy pun tak sepenuh hati . semuanya  bila otak tak berhenti fikir pasal satu benda . yah , biasalah , orang dah habis SPM . mestila fikir pasal RESULT SPM

takut . kalau tak dapat keputusan cemerlang . even aku memang tak berharap yang begitu cemerlang pun . tapi , sekurang - kurangnya , dapat happy kan umi dan abah . itu pun dah kira terlalu cukup untuk aku . terlalu . frankly speaking , memang aku tak banyak sangat effort pun untuk SPM . study pun cukup cukup je . memang tak nampak hardworking langsung . 

risau . kalau keputusan ni tak dapat nak jamin masa depan . macam orang lain kata . SPM ni penentu masa depan . aku jadi takut dengar falsafah yang dicipta sendiri tu . mana tak nya . buat nya kantoi SPM , memang susah la nk berjaya di masa depan , tak ke ? 

tertekan . sebab aku menjadi kayu ukur pada adik - adik . keputusan aku nanti akan ditengok oleh adik adik . aku akan menjadi contoh pada mereka . macam mana kalau keputusan ni tak cukup bagus untuk jadi contoh pada mereka ? nanti saudara mara mesti semua tanya pasal result ni . nak jawab apa ? 

tapi , benda dah jadi . tak boleh nak undur lagi masa . kalau boleh mintak . memang aku rasa nak undur masa . nak study betul betul . nak doa banyak banyak . nak usaha sungguh . tapi , boleh ke ? aku rasa  even aku diberi masa selama sepuluh tahun pun , aku still akan habiskan masa macam tu je . lepas tu , baru nak menyesal . kan ? tak ke ? 

so , what to do now ? yeah . kalau macam Nana , macam Aina , boleh la duduk goyang badan . lenggang kaki . depa dah pun selamat masuk U masing - masing . tak payah fikir pun dah pasal result ni . tapi , aku ni ? U mana aku duduk ? STAM pun tak . masa yang tinggal ni , hanya cukup untuk berdoa , tawakkal je pada Dia . 

yeah , as a muslimeen , we have to put all of our confidence to Him . sebab Dia tahu yang terbaik untuk hamba-Nya . memang kena usaha . tapi , pada peringkat aku ni , dah tak ada apa yang boleh usaha lagi selain keep praying for my luck . and also for OUR luck . semoga semua calon SPM tahun ni capai kecemerlangan yang membanggakan . dan semoga keputusan yang aku capai ni adalah yang terbaik buat aku . buat agamaku . buat umi abah . buat adik adik . buat masa depanku . buat semuanya . 

and after result baru fikir lepas ni nak kemana . mungkin meneruskan plan bersama cek kiah untuk sambung STPM kat KISAS . mungkin . hopefully . mungkin jugak meneruskan kerjaya sebagai suri rumah sepenuh masa . mungkin . itu kena tunggu result dulu . 

and last word from me , please , pray for Lahad Datu . sebagai saudara senegara . duduk di dalam negara yang sama , takkan nak pekakkan telinga dan butakan mata ja . memang tak buleh nak buat apa . but , our most strongest weapon is DOA . doakan kemanan segera tercapai . supaya Malaysia terus menjadi sebuah negara yang aman damai .

salam sayang
Anis Fatihah Duyamin 

No comments: